Accu revisie


Omdat er steeds meer elektrische fietsen zijn en komen hebben we onze werkplaats uitgebreid met een accu analyser en de mogelijkheid tot accu revisie.

 

  • Test 24, 36, 48 Volt accu’s
  • Volautomatische test: laden – testen – herladen
  • Test de accu met piekbelasting (straat condities)
  • Simuleert het wegrijden en gewoon rijden
  • Automatische test van de accu capaciteit (Ah en Wh)
  • Een PDF rapport op de printer met de laad- en ontlaad grafieken en testresultaten van de staat van de accu.


Met regelmaat komt het voor dat de accu in een dusdanige slechte conditie is dat deze vervangen dient te worden. Er wordt dan een originele nieuwe accu besteld wat vaak grote kosten met zich mee brengt.

Bij De Singel Tweewielers behoort inmiddels ook het reviseren van de fiets accu tot de mogelijkheden. Vaak kunnen wij de capaciteit met minimaal 10% verhogen, na revisie doordat wij gebruik maken van de nieuwste Li-Ion technieken. Hierbij maken we gebruik van kwaliteits cellen van de merken: LG chemie, SAMSUNG, HETER, SUPPO, GP en SANYO.

Er kan een kostenbesparing tot wel 40% voorkomen in vergelijking met de aanschaf van een originele accu, bijvoorbeeld:

Bosch 37V, revisieprijs: 429,55


Nieuwprijs originele accu: 699,-

 

ONZE WERKWIJZE

 

Binnenkomst

Bij binnenkomst van uw fietsbatterij laden wij deze eerst (met uw) lader op, om zo een aantal zaken te onderzoeken. Zo controleren wij de laderspanning, of de accu deze accepteert en of de lader af slaat op het juiste moment. Dit omdat de ervaring leert dat met name de laders voor de NiMH accu’s te vroeg afslaan en aangeven dat de accu vol is, terwijl dit dan niet het geval is. Hierdoor wordt regelmatig ten onrechte de schuld aan de accu gegeven, terwijl dit niet zo is en revisie heeft dan dus ook geen zin.


Controle

Als de accu helemaal vol geladen is, eventueel met behulp van een lader van ons, gaan we de volgende dag de accu testen. Hiervoor hebben we een speciale testers, met uiteenlopende mogelijkheden om zo praktijk simulaties te doen. De reden dat wij een dag wachten en dit niet direct doen is omdat de testresultaten niet altijd even betrouwbaar zijn direct na het laden. Van deze testmetingen ontvangt u altijd een testrapport.

 

Revisie

Als de test klaar is, nemen we contact met u op om te overleggen wat we kunnen doen om de problemen op te lossen. De test kost u nooit meer dan €35,- en deze testkosten vervallen zodra u de accu laat reviseren of de lader laat vernieuwen door ons. Veelal laat de testmeting zien dat de accu niet meer zijn originele capaciteit heeft waardoor wij een positief revisie advies afgeven. Vaak heeft dit met leeftijd van de batterij te maken en soms ook het onderhoud, of gebrek daaraan.
Soms komt het echter voor dat blijkt dat de accu zelf nog nagenoeg goed is, in dergelijke gevallen geven wij dan ook een negatief revisie advies af.

Inmiddels kunnen we door continu te zoeken naar oplossingen de meeste fiets accu’s reviseren. Helaas is er een aantal waarbij dit nog niet mogelijk is. Dit zijn o.a. de accu’s in de frame buis van de Sparta Ion en de Batavus. Deze accu’s zijn elektronisch beveiligd waardoor u gedwongen wordt om een originele accu te kopen. Ook bij Li-Ion zijn er nog accu’s bij die we niet kunnen reviseren. Wij blijven continue onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. De lijst met accu’s die we kunnen reviseren groeit nog steeds.


Nacontrole

Na revisie controleren we onze revisie met behulp van uw lader. Indien alles akkoord bevonden is nemen wij contact op zodat u de accu kunt komen ophalen. Desgewenst sturen wij de accu retour per post.

Wij hebben dan ook van u de lader en de accu nodig en buiten de vakantie periodes kost het hele traject van controle, rapportage aan u en aansluitend, als u dit wenst, de revisie ongeveer 1 werkweek.

 

In verband met het grote aanbod fiets accu's die gereviseerd moeten worden loopt de wachttijd momenteel op tot ongeveer drie a vier weken weken vanaf het moment van inleveren.

Een van de ontwikkelingen op accu gebied is de gebruikte techniek. Naast revisie van fietsaccu’s met de volgende technieken zijn wij veelal in staat om de accu te reviseren middels modernere technieken met bijbehorende voordelen.

  • PB – Lood
  • Ni-CD – Nikkel Cadmium
  • Ni-MH – Nikkel Metaalhydride
  • LifePo4 – Lithium IJzer Fosfaat
  • LiPo – Lithium Polymeer
  • Li-Ion NMC – Lithium Nikkel Mangaan Cobalt Oxide.


Alle accu’s werken volgens een basis principe waarbij een chemisch proces verantwoordelijk is het voor het laten lopen van een (elektrische) stroom door het gebruik van bepaalde materialen. De verschillende technieken ontstaan door het gebruik van verschillende materialen met bijbehorende eigenschappen. Hierdoor is het niet zo dat een techniek per definitie ‘beter’ of ‘slechter’ is dan de ander, dit hangt namelijk vooral af van de toepassing. Een elektrische fiets is bijvoorbeeld meer gebaat bij een lichte accu dan bijvoorbeeld een graafmachine, waar gewicht juist wenselijk is en zo zijn er meer voor- en nadelen te noemen per techniek per toepassing. Dit samen met de technologische ontwikkelingen zorgen voor een diversiteit in accu’s vandaag de dag.

Lood
De oudste techniek van allemaal is de loodzuur accu. Anders dan auto accu’s zijn de gebruikte loodaccu’s in de elektrische fiets allemaal van het type SLA (Sealed Lead Acid) wat ervoor zorgt dat de accu’s geen zuur zullen verliezen ongeacht de oriëntatie waarin ze zich bevinden.

 

Voordelen

Er is vandaag de dag eigenlijk maar een voordeel te noemen voor het gebruik van lood op fietsaccu gebied en dat is de prijs. Goedkoper kan eigenlijk niet.


Nadelen

Er zijn veel nadelen te noemen. Loodaccu’s zijn erg groot en erg zwaar, er is daardoor weinig plek op de fiets behalve in een fietstas. Het hoge gewicht maakt de fiets ook minder wendbaar en prettig om mee te fietsen en bovendien zorgt ditzelfde gewicht ervoor dat de motor harder moet werken wat de actieradius beperkt.

Een ander nadeel van loodaccu’s is dat ze een kortere levensduur hebben dan andere technieken. Ook dienen lood accu’s bij voorkeur direct na gebruik opnieuw te worden geladen maar ook als de fiets voor langere tijd niet gebruikt wordt vanwege de relatief hoge zelfontlading.

 

NiCD

Deze accu’s zijn zeer robuust maar hebben een geringe energie dichtheid waardoor de actieradius van de fiets gering is.

Ook hebben deze accu’s last van het zogenaamde geheugen effect waardoor de accu telkens zoveel mogelijk ontladen dient te worden alvorens deze weer op te laden. Meestal is er ook een refresh functie aanwezig op de lader welke met regelmaat uitgevoerd dient te worden om dit geheugen effect zoveel mogelijk tegen te gaan.

NiCD batterijen bevatten bovendien het zeer giftige Cadmium waardoor dit type cel niet meer gebruikt mag worden voor nieuwe consumenten accu’s en batterijen. Industrieel wordt het echter nog altijd gefabriceerd. Vanwege deze redenen is dit type cel ook steeds duurder geworden.

NiMH
Dit is een duidelijk verbeterde techniek dan de NiCD met een hogere capaciteit binnen dezelfde afmetingen. De NiCD accu’s kunnen omgebouwd worden naar NiMH. Prijstechnisch is dit niet alleen voordeliger maar ook krijgt u er meer voor.

 

Voordelen

Deze accu’s hebben geen last van het geheugen effect. De NiMH accu’s hebben een hoge levensduur en zijn goed beschikbaar.


Nadelen

Nadeel is de hoge zelf ontlading en het wat minder presteren bij kou. Ook is de levensduur iets geringer dan de NiCD.


Li-Ion
Li-Ion is een verzamelnaam voor de verschillen lithium technieken. We maken hierbij onderscheid tussen Li-Polymeer, LifePo4, Li(NiCoMn)O2 waarbij opgemerkt dient te worden dat er nog andere technieken zijn. Echter deze zullen we niet verder bespreken omdat deze typen niet erg gangbaar zijn. Kenmerkend voor alle Li-Ion accu’s is de aanwezigheid van een stukje elektronica, ook wel BMS genoemd en dat moet in elke lithium accu toegepast worden.
Dit is om de accu veilig en optimaal te laden en te ontladen.

Batterij Management Systeem
Het BMS (Batterij Management Systeem) zorgt er ook voor dat de cellen in de accu een balans lading krijgen zodat ze beschikken over de maximale capaciteit en deze ook lange tijd zullen behouden. De BMS dient te worden afgestemd op het gebruikte type cel en mag nooit worden uitgewisseld met een andere techniek. Bij revisie van uw lithium accu wordt dit BMS vrijwel altijd vernieuwd omdat wij vrijwel altijd de modernere, veiliger en betere cel techniek toepassen.
Alle Li-Ion accu’s zullen vanaf productie al verouderen, dat wil zeggen capaciteit verliezen met als gevolg dat accu’s die lange tijd liggen geen 100 % meer zullen zijn.

LiPo
Li-Polymeer worden vaak gebruikt in de fietsaccu’s door hun hoge energie dichtheid en vorm en bovendien zijn ze erg licht.
Groot nadeel van deze accu’s is de veiligheid en dit is ook de reden waarom wij dit type niet gebruiken. Li(NiCoMn)O2, dit is een verbeterde versie van de LiNiMn en daardoor zeer geschikt voor de elektrische fiets. Voordelen zijn het aantal laad cycli, de hoge energie dichtheid en bovendien zijn ze veilig.

LifePo4
LiFePo4, dit is de laatste ontwikkeling op het gebied van accutechniek. Ze komen nog niet zoveel voor mede doordat deze techniek een afwijkende lagere spanning van 3,2V heeft, in tegenstelling tot de overige Li-Ion accu’s die 3,6V (respectievelijk 3,7V voor de LI Polymeer) nominaal zijn. Ook de beschikbare capaciteit ligt aanmerkelijk lager dan de Li-Ion technieken.
De vooruitzichten voor deze techniek zijn goed door het hoge aantal laadcycli. Echter, de energie dichtheid is duidelijk lager dan de andere li-ion accu’s.
Bovendien is de prijs-prestatie verhouding nog ongunstig.

 

Klik hier voor alle accumerken.


Wilt u meer informatie, of staat uw accu er niet bij?

Neem dan contact op met ons of komt langs in de winkel, wij helpen u graag verder.

De Singel Tweewielers
Jelle van Damweg 24, Jubbega
Tel: 051 646 3722